خدمات ماندگار دولت سیزدهم در کهگیلویه وبویراحمد؛ تحول در سیمای اقتصادی

بررسی خدمات و عملکرد و دستاوردهای ارزشمند شهید آیت‌الله رئیسی در دولت عدالت محور و مردمی سیزدهم نوید بخش توسعه همه جانبه و پیشرفت بسیاری از شاخص‌های اقتصادی در کهگیلویه وبویراحمد بوده است که تکمیل و بهره برداری از چند طرح بزرگ نیمه تمام صنعتی، احیای واحدهای راکد، کاهش نرخ بیکاری، بهبود نرخ تورم، افزایش تولید در زیربخش های مختلف اقتصادی خود مصداق بارزی برای این مدعاست.

 کهگیلویه و بویراحمد معروف به سرزمین گنج ها و رنج ها همیشه از نظر توسعه یافتگی در آخرین رده استانهای کشور بوده و به دلیل فقدان توسعه نامتوازن منطقه ای، غفلت از ظرفیت ها و قابلیت های استانی، برخی سوء مدیریت ها و کم توجهی ها استان با واژه نامانوس محرومیت همواره دست و پنجه نرم می کرده است.

دولت سیزدهم از همان آغاز فعالیت خود در این استان رئوس برنامه ها، خط و مشی و سیاست‌های راهبردی دولت با بینشی عمیق و روشن در حوزه های مختلف ترسیم و نقشه راهی برای خروج استان از محرومیت ها و مشکلات انباشت شده از گذشته مشخص شد.مدیران ارشد استانی و مدیران دستگاه های مختلف اجرایی در این مدت ۲ سال تلاش کرده اند پا به پای قافله پرشتاب توسعه در دولت سیزدهم حرکت کنند.

کهگیلویه وبویراحمد ظرف حدود سه سال گذشته همواره در کانون توجه دولتمردان و شخص آیت الله رئیسی قرار گرفت و در سایه همین اهتمام دولت مردمی و عدالت محور طرح های قابل توجه و بزرگی در حوزه اقتصادی این استان با هدف توسعه اشتغال و رونق تولید اجرایی و طرح های نیمه تمام بسیاری هم به پایان رسیدند.

متولیان طرحهای اقتصادی، زیرساختی و اشتغال آفرین در گفت و گو با گزارشگر ایرنا از تکمیل، احیا و سرعت گیری روند اجرایی این طرحهای در دست اجرا در دو سال گذشته تاکنون سخن بمیان آوردند و اظهار داشتند: تا ۲ سال آینده شاهد تحول اقتصادی خوبی در این استان رو به توسعه خواهیم بود.

هم اینک هم آثار و نتایج مثبت و امیدآفرین آن برای مردم قدرشناس کهگیلویه و بویراحمد به زیبایی ملموس و نمایان است و جرقه های امید را دل جوانان این خطه محروم روشن کرده است.

۲۵ درصد نفت و گاز ، ۱۰ درصد آب‌های سطحی ، ۲۰ درصد جنگل‌های حوزه زاگرس ، بیش از ۳۰۰ جاذبه کم نظیر گردشگری در کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد اما پیش از این دولت به درستی مورد بهره برداری قرار نگرفته بود.

طی دو سال گذشته ۵۰ واحد تولیدی، صنعتی و گردشگری راکد در این استان به چرخه ی تولید بازگشته اند. این اقدام، در نتیجه ی تلاش ها و برنامه ریزی های صورت گرفته در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید و با همکاری دستگاه های اداری و سیستم بانکی استان انجام شده است.

احیای این واحدهای تولیدی، می تواند نویدبخش تحولات مثبت در اقتصاد استان کهگیلویه و بویراحمد باشد. رونق تولید، به معنای افزایش فرصت های شغلی جدید، افزایش درآمد سرانه ی مردم و در نهایت، بهبود سطح زندگی آنها خواهد بود.

مسئولان حوزه اقتصادی کهگیلویه و بویراحمد از ایجاد اشتغال حدود ۲۵ هزار نفر در این استان در ۲ گذشته خبر داده اند و می گویند که هزار نفر هم بیش از تعهدشان شغل ایجاد شده است.

بهره برداری از طرح های بزرگ تولیدی از جمله پتروشیمی گچساران که تا پیش از شروع دولت سیزدهم ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت و با تزریق ۱۲۰ هزار میلیارد ریال در این دولت به بهره برداری رسید؛ احیای دوباره کارخانه قند یاسوج و واحد تولیدی شهدناب پس از ۱۶ سال و بهره برداری از جاده ملی پاتاوه به دهدشت پس از ۲۸ سال، بهره بردای از چندین طرح در حوزه صنعت و کشاورزی خود بهترین مصداق و از جمله دستاوردهای مهم اقتصادی دولت سیزدهم ظرف یک سال اخیر در این خطه است.

جهاد اقتصادی دولت سیزدهم در کهگیلویه و بویراحمد/تحول در سیمای اقتصادی استان

نرخ بیکاری در کهگیلویه و بویراحمد بهبود یافت

کهگیلویه بویراحمد استانی بوده که همواره نرخ بیکاری در آن سوژه رسانه ها بوده و طی یک دهه گذشته میزان نرخ بیکاری در این استان به طورمیانگین از ۱۴ تا ۱۷ درصد در نوسان بوده است اما در دولت سیزدهم این نرخ روند کاهشی را تجربه کرده است.

بر اساس آمارهای ارایه شده نرخ بیکاری استان کهگیلویه و بویراحمد در تابستان ۱۴۰۲ برابر با ۷.۷ درصد بوده است که نسبت به تابستان ۱۴۰۱ (۸.۷ درصد)، کاهش یافته است. این کاهش نشان می‌دهد که در یک سال اخیر، میزان بیکاری در این استان کمتر شده است.

نرخ بیکاری استان کهگیلویه و بویراحمد در مقایسه با سایر استان‌های کشور در سطح متوسطی قرار دارد. این استان از نظر نسبت اشتغال در سطح پایین‌تری نسبت به سایر استان‌های کشور قرار دارد. این امر نشان می‌دهد که در این استان، فرصت‌های شغلی کمتری برای جمعیت فعال وجود دارد. از نظر نرخ مشارکت اقتصادی، استان کهگیلویه و بویراحمد در سطح متوسطی قرار دارد. این امر نشان می‌دهد که در این استان، جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر نسبت به سایر استان‌ها، تمایل بیشتری به مشارکت در نیروی کار دارند.

با توجه به جایگاه استان کهگیلویه و بویراحمد از نظر نرخ بیکاری و نسبت اشتغال، پیشنهاد می‌شود که دولت و بخش خصوصی اقداماتی را برای افزایش فرصت‌های شغلی و بهبود وضعیت اشتغال در این استان انجام دهند. این اقدامات می‌تواند شامل توسعه بخش‌های تولیدی و خدماتی، ایجاد مشاغل خانگی و حمایت از کسب‌وکارهای کوچک و متوسط

احیای کارخانه قند یاسوج پس از یک دهه رکود دستاورد بزرگی است

احیای ۵۰ واحد تولیدی راکد در کهگیلویه و بویراحمد، گامی مثبت در جهت رونق اقتصادی و اشتغالزایی در این استان است. این اقدام، نشان دهنده ی عزم جدی مسئولین برای رونق تولید، ایجاد فرصت های شغلی جدید و در نهایت، بهبود سطح زندگی مردم در این استان است.

از جمله واحدهای احیا شده، می توان به کارخانه قند یاسوج اشاره کرد که با بازگشت به چرخه ی تولید، ۲۰۰ نفر را به طور مستقیم مشغول به کار کرده است.

کارخانه قند یاسوج از جمله واحدهای تولیدی مهم استان کهگیلویه و بویراحمد است که نقش بسزایی در اقتصاد این استان دارد. احیای این کارخانه نه تنها به رونق کشاورزی در منطقه کمک می کند، بلکه از مهاجرت افراد به سایر استان ها نیز جلوگیری خواهد کرد.

وی تاکید کرد: کارخانه قند یاسوج زمانی تعطیل بود که در زمان دکتر “احمدی‌نژاد” احیا شد؛ در دوره “حسن روحانی” بازهم تعطیل شد و در دوره دکتر “رئیسی” دوباره احیا شد. با همه‌ی فراز و نشیب‌های این کارخانه هم آشنا بودم و شاهد بخشی از فرایند احیای آن بوده‌ام.

کارخانه قند یاسوج که بیش از یک دهه تعطیل بود، با نظر و دستور قاطع رئیس جمهور به چرخه تولید برگشت، کمتر کسی فکر می‌کرد که این کارخانه دوباره احیا شود، اما با پشتیبانی دولت و همت شهید جمهور خستگی ناپذیر چرخ کارخانه چرخید و ۲۵۰ کارگر بیکار به طور مستقیم مشغول به کار شدند.

عملیات اجرایی کارخانه قند یاسوج به عنوان نماد صنعت استان کهگیلویه وبویراحمد در سال ۱۳۴۴ و با ظرفیت اسمی تولید روزانه یک هزار تُن قند و شکر آغاز شد. مدتی پس از بهره برداری این کارخانه به دلایل مختلف معضلات فراوانی دست و پنجه نرم کرد و تولید کارخانه زیر بار مشکلات کمر خم کرد و به حالت رکود درآمد.

کارخانه قند یاسوج سرانجام پس از فراز و نشیب های فراوان و رکود و تعطیلی های مستمر در سفر دور دوم هیات دولت به استان کهگیلویه وبویراحمد و پیگیری و تاکید و با دخلت و نقش تعیین کننده شخص آیت الله رئیسی به مدار تولید بازگشت.

این کارخانه با ظرفیت تولید روزانه ۷۰۰ تن قند و شکر، زمینه اشتغال مستقیم برای افراد زیادی را فراهم کرده است. کارخانه قند یاسوج با تلاش شبانه روزی کارگران هم اکنون بخش زیادی از شکر مورد نیاز کشور را تامین می کند.

جهاد اقتصادی دولت سیزدهم در کهگیلویه و بویراحمد/تحول در سیمای اقتصادی استان

خودکفایی در حوزه شیلات

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: در این دولت حدود ۲۳ هزار تن ماهی سردابی در کهگیلویه و بویراحمد تولید می‌شود همچنین مجوز هفت کارخانه خوراک آبزیان صادر شده که حدود سه واحد تولیدی خوراک افتتاح شده است.

سید علی معتمدی پور عنوان کرد: در حوزه شیلات که بیشترین گردش مالی را دارد، ۷۰ درصد این گردش مالی برای خرید خوراک ماهی از استان خارج می‌شد اما در همین ماه نخستین کارخانه تولید غذای ماهی به بهره‌برداری رسید.

وی ادامه داد: ۲ کارخانه دیگر در کمتر از یکسال به مدار تولید وارد می‌شوند و علاوه بر اثرات معمول آن موجب ایجاد ارزش افزوده و گردش مالی در درون استان می‌شود.

تولید ماهی قزل آلا در استان به ۶۵ هزار و ۵۰۰ تن رسیده است و افزایش ناشی از بهره وری به چهار هزار و ۵۰۰ تن رسیده است.

تولید ماهیان خاویاری ۳۰۰ تن بوده است و تولید ماهیان زینتی به ۹ هزار قطعه رسیده است. کهگیلویه و بویراحمد رتبه اول کشوری بهره وری میزان تولید در واحد سطح و رتبه سوم کشوری در تولید ماهیان سردآبی را کسب کرده است.

ظرفیت صادرات ماهی در استان ، پنج هزار تن است که باید زیر ساخت های لازم برای صادرات این محصول را از گمرک استان فراهم کرد.

سرزمین موج های آبی یاسوج طرح راکدی که با حمایت دولت سیزدهم به سرانجام رسید

پارک (سرزمین موج های آبی یاسوج) بعد از چند سال تعطیلی در سفر اول هیات دولت با تامین اعتبارات لازم و اعطای تسهیلات روند اجرایی ان شتاب گرفت و سرانجام از ابتدای سال ۱۴۰۲ و در جریان سفر دور دوم رئیس جمهور به کهگیلویه وبویراحمد این طرح بزرگ اقتصادی با امکانات ویژه افتتاح و پذیرای گردشگران و علاقمندان است.

مدیر مجموعه موج های آبی شهر یاسوج تاکید کرد: عملیات اجرایی مجموعه سرزمین موج های آبی شهر یاسوج سال ۱۳۹۵ در زمینی به مساحت ۱۰ هزار متر مربع و هفت هزار متر مربع زیربنا آغاز شد.

خضوعی عنوان کرد: برای احداث مجموعه پارک آبی یاسوج ۲۱۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

وی با قدردانی از مسوولان دولت سیزدهم که با اختصاص تسهیلات ۱۳۰ میلیارد ریالی پس از سه سال رکود زمینه از سرگیری احداث و بهره برداری این مجموعه را فراهم آوردند قدردانی کرد.

وی عنوان کرد: در زمان حاضر۱۰۸ نفر در مجموعه سرزمین موج های آبی شهر یاسوج مشغول بکار هستند.

وی بیان کرد: مجموعه موج‌های آبی سرابتاوه که چندین سال راکد مانده بود حدود ۱۳۰ میلیارد ریال تزریق شد و به بهره‌برداری رسید.

این واحد خدماتی تنها سرزمین موج های آبی جنوب کشور محسوب می شود که افزون بر تفریح و سرگرمی می تواند زمینه کاهش خطر غرق شدگی ها در استان کهگیلویه و بویراحمد معروف به سرزمین رودخانه های خروشان را فراهم کند.

از آنجا که هر ساله در روزهای تعطیلات نوروز و فصل های بهار و تابستان شماری از کودکان و نوجوانان بومی یا گردشگر در رودخانه های کهگیلویه و بویراحمد جان خود را از دست می دهند خانواده ها می توانند با هدایت فرزندانشان به سرزمین موج های آبی زمینه تفریحی سالم همراه با سلامتی آنان را فراهم کند

تحقق وعده دولت؛ پتروشیمی گچساران در مدار تولید محصول

پتروشیمی گچساران قریب به ۲۰ سال معطل بودجه ماند و پیشرفت فیزیکی لاکپشتی داشت امروز گردش مالی پتروشیمی گچساران از تمام بانک‌های استان بیشتر است.

ایرانی‌ترین مجتمع پتروشیمی کشور که پس از ۲ دهه در ۲۶ تیرسال ۱۴۰۲ با سفر استانی هیات دولت به کهگیلویه و بویراحمد و با حضور آیت الله رییسی T رییس جمهور در شهرستان گچساران راه اندازی شد در یک بازه زمانی کوتاه در مسیر شتاب و تولید محصول قرار گرفته است.

طرح ساخت خط لوله سراسری اتیلن غرب در سال ۸۱ به منظور توسعه و آبادانی مناطق محروم غرب کشور به تصویب رسید و عملیات اجرایی آن در زمین به مساحت ۱۵۷ هکتار در سال ۸۳ با اعتبار پیش بینی شده ۱.۳ میلیارد یورو آغاز شد.

با روی کار آمدن دولت سیزدهم و تاکید آیت الله رییسی بر تکمیل طرح های نیمه تمام عملیات ساخت این طرح اقتصادی شتاب گرفت و پس از ۲دهه راه اندازی و هم اکنون در مدار تولید پایدار قرار گرفت و و محصول این مجتمع که ماده اولیه بسیار مهم و پرمصرف در صنعت به‌شمار می‌رود به خط لوله اتیلن غرب کشور تزریق خواهد شد.

بطوری که رییس جمهور درآیین افتتاحیه این طرح در تیرماه ۱۴۰۲ گفته بود که کارخانه پتروشیمی شهرستان گچساران که بخش عمده ای از مراحل ساخت آن به دست متخصصان ایرانی انجام شده مصداق هنر مقاومت در برابر تحریم هاست و صنعتگران ایرانی برای ساخت این کارخانه سنگ تمام گذاشتند.

رییس مجتمع پتروشیمی گچساران گفت: مجتمع پتروشیمی گچساران، بزرگترین طرح صنعتی استان کهگیلویه و بویراحمد بوده که با سرمایه‌گذاری حدود ۱/۳ میلیارد یورو به دست توانمند صنعتگران ایرانی و با پیگیری های مسئولین شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس ایجاد شد.

مسعود سیاهپور افزود: این واحد صنعتی با دریافت گاز اتان از شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس بهبهان، سالانه یک میلیون تن اتیلن و ۸۴ هزار تن +c۳(برش پروپان و سنگین‌تر) تولید می‌کند که علاوه بر درآمدزایی و خلق ثروت، خوراک مجتمع‌های واقع در مسیر خط لوله سراسری اتیلن غرب، همچنین مجتمع‌های پتروشیمی ممسنی، دهدشت، بروجن، کازرون و پلیمر گچساران را نیز تأمین می کند.

جهاد اقتصادی دولت سیزدهم در کهگیلویه و بویراحمد/تحول در سیمای اقتصادی استان

ارزآوری ۱۱ میلیون یورو کارخانه بیواتانول باشت

عملیات اجرایی کارخانه بیواتانول باشت که مهرماه سال ۱۳۹۸ در زمینی به مساحت ۱۵ هکتار در شهرک صنعتی خان احمد آغاز شده و با گذشت این همه سال تنها حدود ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، اکنون تکمیل این کارخانه راهبردی در راستای سیاست دولت برای تکمیل طرح های نیمه تمام در دستور کار قرار گرفته است.

کارخانه بیواتانول باشت حدود پنج سال با پیشرفت فیزیکی ۱۵ درصد رها شده بود که این کارخانه در بورس پذیره‌نویسی کردیم و حدود ۳۰ هزار میلیارد ریال تجهیز منابع شد که ۷۰ درصد مصالح و لوازم آن خریداری شده است.

با پیگیری های انجام شده با وزیر کشور این طرح به بورس رفت و در بورس ۲۰ هزار میلیارد ریال برای آن در نظر گرفته شد.

۲۳هزار متر مربع سازه شامل ۱۷هزار مترمربع ساختمان اصلی،۲ هزار متر مربع ساختمان اداری، چهار هزار متر مربع ساختمان تاسیساتی و سیلو به ظرفیت ۳۰ هزار تن در این کارخانه احداث می شود.

تکمیل این طرح باعث تولید روزانه ۲۰۰ تن کنجاله تخمیری و ۲۰۰ هزار لیتر سوخت در روز خواهد شد.

محصول این کارخانه بنزین گیاهی است که افزون بر ایجاد فرصت های شغلی جدید باعث ارزش افزوده برای تولیدات کشاورزی در گچساران و باشت می‌شود. این طرح افزون بر ایجاد فرصت های شغلی رونق تولید را به دنبال دارد.

 

جهاد اقتصادی دولت سیزدهم در کهگیلویه و بویراحمد/تحول در سیمای اقتصادی استان

جانی دوباره در کارخانه فسفات چرام و آهک هیدراته

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: بهره برداری از معدن فسفات چرام در پایین دست آن اسید فسفریک و آهک هیدراته در این استان زمینه اشتغال۹۰۰ نفر را به صورت مستقیم فراهم می‌کند.

وی تاکید کرد: ۲ سال گذشته دستگاه‌هایی معدن فسفات چرام خریداری شده که به زودی راه‌اندازی می‌شود.

عملیات اجرایی کارخانه اسیدفسفریت هم آغاز خواهد شد. حدود سه سال اخیر کارخانه آهک هیدراته با پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصد متوقف و رها شده بود اکنون بالغ بر ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. این آثار مبنایی در اقتصاد می‌گذارد.

به گفته عسکری معدن فسفات چرام، بزرگترین معدن فسفات کشور با ذخیره ۸۰ میلیون تن با عیار ۸.۵ تا ۹ درصد است که با فعال شدن آن مشکلات بسیاری در بخش تولید کشور رفع می شود.

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: این معدن به خاطر توپوگرافی استان زیر زمین قرار گرفته و بهره برداری از آن اندکی دشوار است و در این رابطه دستگاه هایی به کشور وارد شده است.

عسکری ادامه داد: برای بهره برداری از این پروژه عظیم حدود هفت و نیم کیلومتر جاده دسترسی ایجاد شده و کار به خوبی در حال انجام است.

وی تصریح کرد: در پایین دست این معدن اسید فسفریک وجود دارد که به علاوه این معدن ۹۰۰ نفر اشتغال از طریق این معادن ایجاد خواهد شد.

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: تلاش بر این است که بهره برداری از این معادن بمنظور رونق بخشی به اشتغال سرعت گیرد و حتی در معدن آهک هیدراته در بازنگری باید انجام شود.

شهرستان چرام با بیش از ۳۲ هزار نفر جمعیت در ۱۶۰ کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است که برخوردار از معادن غنی همچون بوکسیت و فسفات است.

 

جهاد اقتصادی دولت سیزدهم در کهگیلویه و بویراحمد/تحول در سیمای اقتصادی استان

افزایش سطح سردخانه ها

بخش کشاورزی به لحاظ شاخص های آماری و تولید انواع محصولات زراعی و باغی یکی ازحوزه های مهم و از محورهای توسعه ای کهگیلویه وبویراحمد محسوب می شود و همواره یکی از موانع اصلی و جدی فرا روی این بخش کمبود صنایع تبدیلی و سردخانه ها بود که هم اینک و در دولت سیزدهم این مهم در اولویت قرار گرفته و ظرفیت سردخانه های استان ظرف ۲ سال گذشته به بیش از ۲ برابر افزایش یافته است.

استاندار کهگیلویه وبویراحمد در این زمینه گفت: ۱۲ هزار تن سردخانه در مدت این ۲ سال احداث شده و ۲۴ هزار تن دیگر در دست احداث است و با تکمیل این سردخانه ها زمینه اشتغال برای حدود ۱۶ هزار نفر فراهم می شود..

سید علی احمدزاده در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: پیش از دولت سیزدهم سردخانه های احداث شده زیر صفر و بالای صفر تنها ۱۲ هزار تن بود اما در کمتر از ۲ سال در این دولت ۱۲ هزار تن سردخانه احداث شد و ۲۴ هزار تن دیگر در دست احداث است.

وی افزود: البته هنوز جای کار در این حوزه وجود دارد و سرمایه گذاری در سردخانه ها برای نگهداری میوه سیب در مناطق سردسیری تا سه برابر و مرکبات در مناطق گرمسیری در اولویت است.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: می طلبد بانک های استان برای توسعه این زیرساخت همکاری لازم را با متقاضیان داشته باشند.

وی ادامه داد: احداث سردخانه یکی از زیرساخت های مهم استان که پیش از این دولت آنچنان مورد توجه نبوده است.

احمدزاده تصریح کرد: ظرفیت سردخانه ها تا ۳۶ هزار تن لازم بوده با توجه به اینکه یک سردخانه ۲هزار تنی زمینه ساز اشتغال برای ۵۰۰ نفر است با احداث این میزان سردخانه زمینه اشتغال برای حدود ۱۶ هزار نفر فراهم می شود.

سال‌ها بود که به دلیل اشباع شدن فضای سردخانه‌ای در دیگر استان ها، مجوزی در این استان صادر نمی‌شد و کمبود سردخانه معضل جدی در این استان به حساب می آمد تا اینکه با پیگیری های انجام شده از سوی متولیان امر، مجوز این میزان سردخانه برای استان گرفته شد.

تاکنون کمبود سردخانه در این استان بسیاری از فرصت‌ها از جمله صادرات، واردات و تنظیم بازار محصولات کشاورزی را گرفته که با این اقدام جدید می‌توان آینده بهتری را برای توسعه کشاورزی در کهگیلویه و بویراحمد متصور بود.

سالانه یک میلیون تن محصولات کشاورزی در کهگیلویه و بویراحمد تولید می‌شود که ۳٠٠ هزار تن از این مقدار قابلیت نگهداری سردخانه‌ای دارد و تنها ظرفیت ظرفیت خانه های استان ۱۶ هزار و ۶۵۰ تن است.

هم اکنون یکهزار و ۸۰۰ بهره بردار در زمینه تولید سیب درختی در کهگیلویه و بویراحمد فعالیت می کنند.سالیانه ۲۷۰ تا ۲۸۰ هزار تن انواع میوه شامل، سیب، مرکبات، میوه‌های تابستانه و سایر میوه‌ها در باغستان‌های کهگیلویه و بویراحمد تولید شود.

جهاد اقتصادی دولت سیزدهم در کهگیلویه و بویراحمد/تحول در سیمای اقتصادی استان

کارخانه شهد ناب پس از ۱۶ سال به چرخه تولید بازگشت

کنسانتره سیب مادوان ۱۲ سال نیمه کاره مانده بود که امسال برای اولین‌بار فعال شد و سیب باغات کشاورزان که در پای درختان خراب می‌شد را به سبد بودجه خانوار تبدیل کرد.

کارخانه صنایع تبدیلی آبمیوه و نوشیدنی های میوه ای یا گیاهی بدون گاز( شهد ناب) به عنوان یکی از بهترین کارخانه های فعال صنایع تبدیلی کشور شناخته شده بود، پس از مدتی فعالیت به یک باره ورق برگشت و سایه رکود بر سر این واحد تولیدی قرار گرفت اما اکنون به همت دولت سیزدهم این کارخانه پس از ۱۶ سال انتظار به چرخه تولید بازگشته است.

کارخانه شهد ناب در سال ۱۳۷۶ با ظرفیت تولید پنج هزار تن کنسانتره و اشتغال‌زایی ۸۴ نفر در منطقه مادوان از توابع بویراحمد به بهره‌برداری رسید و با وجود تولیدات خوب و صادرات به کشورهای خارجی در سال ۱۳۸۶ راکد شد و کارگران این کارخانه از کار بیکار شدند.

می توان ادعا کرد که استان کهگیلویه و بویراحمد یکی از قطب های سیب با کیفیت در ایران است اما هر ساله سیب های قرمز و زرد دپو شده روی دست باغداران می مانند، خاطرخواهی در بازار ندارند و تنها لهیدگی و ضایعات نصیب آن ها می شد.

سال های قبل کارخانه شهد ناب یاسوج جوابگوی تولیدات باغی شامل سیب و انگور منطقه بود، باغداران در زمینه فروش محصولات خود مشکلی نداشتند و رغبت کشاورزان برای توسعه باغ هایشان بیشتر شده بود با این حال این شور و شوق کشاورزان در چشم به هم زدنی با تعطیلی کارخانه به آخر راه رسید.

مشکلات این کارخانه کمبود سرمایه در گردش و ثابت اعلام شده بود و در سال های متمادی باوجود برگزاری نشست های مختلف برای رفع موانع پیش روی کارخانه شهد ناب، تلاش برای احیای آن نتیجه ای نداده بود.

 

جهاد اقتصادی دولت سیزدهم در کهگیلویه و بویراحمد/تحول در سیمای اقتصادی استان

۲۷ واحد مرغداری احیا/بزرگترین کشتارگاه صنعتی در حال احداث

وی افزود: تا قبل از این دولت در ایام نوروز برای تامین مرغ مشکلاتی در استان کهگیلویه و بویراحمد وجود داشت ظرف ۲ سال گذشته ۲۷‌ واحد مرغداری احیا و اجرا شد. تا قبل از ۱۰ سال دولت مردمی یک واحد مرغداری در استان به بهره‌داری نرسیده بود.

مزارع پرورش مرغ در استان را از ۶۰۰ قطعه تا یک میلیون قطعه‌ای تعریف شده است. بزرگترین کشتارگاه صنعتی مرغ بیشتر بالغ بر ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجراست و ظرف چهار ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: مرغ مادر گوشتی، جوجه‌کشی، مزرعه پرورش مرغ، کشتارگاه و سردخانه و کارخانه خوراک دام و طیور همه یک زنجیره می‌شود که این پروژه‌های بزرگ در باشت و بهمئی اجرا شده است. همچنین بیش از ۵۰ پروژه دیگر نیز در حال ساخت و به بهره‌برداری خواهد رسید.

 

جهاد اقتصادی دولت سیزدهم در کهگیلویه و بویراحمد/تحول در سیمای اقتصادی استان

شعله‌های امید در میدان گازی مختار یاسوج

سید احسان عسکری، معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد، با اشاره به آغاز عملیات اجرایی پروژه گاز مختار یاسوج در دولت سیزدهم پس از سال‌ها کش و قوس اظهار داشت: “حفاری اولین چاه این پروژه به پایان رسیده و به زودی عملیات حفاری چاه دوم نیز آغاز خواهد شد.” این خبر برای استان کهگیلویه و بویراحمد از اهمیت بالایی برخوردار است.

میدان گازی مختار با ظرفیت ۱۰۹ میلیارد مترمکعب، می‌تواند نقش مهمی در جبران کمبود گاز در کشور و به ویژه در این استان ایفا کند. بهره‌برداری از این میدان همچنین می‌تواند به رونق اقتصادی استان و ایجاد اشتغال برای جوانان کمک کند.

عسکری در ادامه گفت: “کارهای مربوط به اجرای چهار میدان نفتی و گازی در مناطق سردسیری استان کهگیلویه و بویراحمد آغاز شده است.” وی افزود: “این میدان‌ها در سال‌های قبل شناسایی شده بودند اما رها شده بودند.” معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: “میدان گازی مختار با ظرفیت ۱۰۹ میلیارد مترمکعب است که در حال تسطیح آن هستیم و ظرف یک ماه آینده دکل انتقال پیدا خواهد کرد.

” شناسایی و توسعه میادین جدید نفتی و گازی می‌تواند به امنیت انرژی کشور کمک کند و وابستگی ما به واردات را کاهش دهد. همچنین، این امر می‌تواند به تنوع‌بخشی به سبد انرژی کشور و توسعه پایدار اقتصادی کمک کند. با توجه به حجم ذخایر گاز در میدان مختار، می‌توان انتظار داشت که این میدان در آینده به یکی از مهم‌ترین منابع تامین گاز کشور تبدیل شود. بهره‌برداری از این میدان همچنین می‌تواند به کاهش افت فشار گاز در کشور و افزایش رفاه مردم کمک کند. عسکری عنوان کرد: “همچنین دومین چاه حفر خواهد شد، هفت چاه برداشت و چهار چاه تزریق اجرا خواهد شد.

” وی تاکید کرد: “از این پس صنایع منطقه به دلیل ناترازی شبکه گاز در زمستان تعطیل نخواهد شد.” حفر چاه‌های جدید و اجرای طرح‌های برداشت و تزریق گاز، برای بهره‌برداری حداکثری از میدان گازی مختار ضروری است. این اقدامات همچنین می‌تواند به افزایش طول عمر این میدان و حفظ تولید آن در بلندمدت کمک کند. یکی از مهم‌ترین چالش‌های کشور در حال حاضر، کمبود گاز در فصل زمستان است.

بهره‌برداری از میدان گازی مختار می‌تواند به رفع این چالش و تامین گاز مورد نیاز صنایع در فصل زمستان کمک کند. این امر همچنین می‌تواند به رونق تولید و اشتغال در کشور کمک کند. عسکری ادامه داد: “حدود پنج ماه است که روی میدان گازی مختار کار می‌شود.” آغاز سریع عملیات اجرایی پروژه گاز مختار نشان‌دهنده عزم دولت سیزدهم برای توسعه منابع نفت و گاز کشور است. این اقدام همچنین نشان‌دهنده توجه این دولت به رفع مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم است.

 

جهاد اقتصادی دولت سیزدهم در کهگیلویه و بویراحمد/تحول در سیمای اقتصادی استان

امید در دل مردم کهگیلویه جوانه زد/ کلنگ زنی مینی پالایشگاه دهدشت

کلنگ زنی طرح بزرگی همچون مینی پالایشگاه دهدشت در این سفر ساکنان کهگیلویه و بویراحمد و مردخ خطه کهگیلویه بزرگ را به آینده امیدوار کرده است.

کلنگ زنی مینی پالایشگاه دهدشت، می توان تحقق آرزوهای دیرینه مردم کهگیلویه و بویراحمد در سفر معاون اجرایی رییس جمهور به این استان دانست.

طرح مینی پالایشگاه دهدشت با ظرفیت تولید روزانه ۱۰ هزار بشکه و اشتغالزایی ۸۰۰ نفر می تواند آینده این خطه را شکوفا کند.

نماینده مردم کهگیلویه بزرگ تاکید کرد: من از نماینده هایی هستم که در مقابل هیچ سرمایه گذاری شرمندگی ندارم، قرص و محکم ایستاده ام، در همین منطقه، برای یک پروژه وزارت نفت از آقای زنگنه مجوز گرفتم، کلنگی زدیم و در مسیر دیدیم که پیمانکار کننده کار نیست و لغو کار ایشان را از وزیر نفت آقای اوجی گرفتم. ایشان قرار بود در طول سال اول ۲۵ درصد کار را پیش ببرند که حتی پنج درصد هم کار را پیش نبرد.

وی اظهار کرد: من هیچ زمانی بنا نداشتم و ندارم که در کلنگ زنی عنوانی و اسمی شرکت کنم، من به دنبال کلنگ زنی هستم که آثار آن را مردم در زندگی خود ببینند و دولت آقای رئیسی دولت انقلاب و روحانیت است، دولتی است که امید مردم و امید مقام معظم رهبری است.

 

بهبود نسبی نرخ تورم در کهگیلویه و بویراحمد

سال ۱۴۰۲ پر رنگ تر از سال های گذشته، برنامه‌های عملیاتی جهت “مهار تورم و رشد تولید” در دولت سیاست گذاری شده و مجموعه دولت و حاکمیت نسبت به تحقق این هدف اهتمام خواهند ورزید.

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد می گوید: استان کهگیلویه و بویراحمد سال های متمادی در نرخ تورم رتبه اول را داشته است به گونه ای که در برج هشت ۱۴۰۰ این استان جزو بالاترین نرخ تورم کشور بوده است اما اکنون در مدت ۲ سال اخیر این نرخ بهبود نسبی خوبی یافته است.

عسکری ابراز کرد: سال ۱۴۰۱ در نرخ تورم ۴۹ درصدی، استان رتبه ۱۶ کشور را دارا بوده است و نرخ ماهیانه در خرداد ماه ۱۴۰۲ به ۱.۱۹ درصد رسیده که استان رتبه بیست و ششم را کسب کرده است.

 

شهادت آیت‌الله رئیسی شهادتی از جنس اقتصاد، خدمت و ارتقای رفاه مردم بود

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: در ۱۵ سال گذشته مقام معظم رهبری بعنوان فرمانده ارشد کشور موضوعاتی را تحت عنوان شعار سال عنوان کردند که مسیر، اولویت اول، ممتاز و منحصر به فرد کشور را تعریف کردند.

سید احسان عسکری ادامه داد: عناوین شعار سال ۱۳۹۹ جهش تولید، سال ۱۴۰۰ تولید، پشتیبانی‌ها و رفع موانع تولید، سال ۱۴۰۱ تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین، سال ۱۴۰۲ مهار، تورم و رشد تولید، سال ۱۴۰۳ رشد تولید و مشارکت مردم نامگذاری شد. تولید عنصر مشترک و مبنای شعارهای سال بوده که مقام معظم رهبری به مسئولان بعنوان کارگزاران و سربازان طیف میدان علامت می‌دهد.

عسکری افزود: در هشت سال دفاع مقدس شاهد هجوم آشکار غرب به جمهوری اسلامی بودیم در آنجا نیروها و رزمندگان ما شهید می‌شدند امروز میدان عوض شده و اما سربازان همانطور جان‌فشانی می‌کنند. سربازان امروز سربازان اقتصادی هستند شهادت آیت‌اله رئیسی شهادتی از جنس اقتصاد، خدمت، تسهیل امور و ارتقای رفاه مردم بود.

عسکری افزود: مسیری که آقای دکتر رئیسی طراحی و هیئت دولت آن را برنامه‌ریزی کردند در استان به خوبی اجرا می‌شود. آینده استان کهگیلویه و بویراحمد ظرف دوسال آینده با بهره‌برداری از این طرح‌های بزرگ بسیار متفاوت خواهد بود.

 

جهاد اقتصادی دولت سیزدهم در کهگیلویه و بویراحمد/تحول در سیمای اقتصادی استان

کهگیلویه و بویراحمد در یک نگاه

کهگیلویه وبویراحمد با توجه به موقعیت اکولوژیکی و توپوگرافی خاص خود دارای پوشش گیاهی، جانوری و منابع حیاتی متنوعی است به گونه ای که افزون بر۴۰درصد گونه های گیاهی و دارویی کشور را هم اینک در خود جای داده است.

این خطه با یک درصد خاک و جمعیت کشور بیش از ۱۰درصد روان آبهای ایران را دارد، حتی یک مترمربع خاک شور ندارد، پوشیده از انبوه جنگل های بلوط ، به اندازه ۶۰ کشور دنیا در آن گیاه دارویی می روید، کریدور شامل به جنوب کشور است و طبیعت بکر و سحرانگیزش شکوه و شوکت آفرینش می سراید.

کهگیلویه وبویراحمد با وجود همه ظرفیت ها و قابلیت های منحصر بفرد بویژه در حوزه های نفت و انرژی، منابع طبیعی، کشارزی، گردشگری ، آبزِی پروری ، گیاهان دارویی و محط زیست اما همواره کمبود زیرساخت ها، منابع و امکانات مانع از شکوفایی این استعدادها و پیوند آنها با اقتصاد، معیشت و رفاه مردم این خطه شده است.

این خطه پرظرفیت اگرچه در طول دولت های مختلف و به برکت انقلاب و نظام پیشرفت های چشمگیری داشته و خدمات و طرح های زیربنایی و زیرساختی فراوانی در حوزه های مختلف داشته اما راه های نرفته زیادی نیز دارد.

این استان که با حدود ۱۶هزار کیلومتر مترمربع بین استانهای فارس، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، اصفهان، خورستان واقع شده بیش از ۲ هزار اثر تاریخی دارد که افزون بر ۷۰۰ اثر آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

کهگیلویه و بویراحمد همچنین دارای ۱۴منطقه نمونه و ۱۱روستای هدف گردشگری، ۱۷ اردوگاه رفاهی، یک شهر هدف منطقه ویژه گردشگری و چهار کمپینگ اقامتی است.

حدود ۲ هزار گونه گیاهی و ۴۷۰ گونه دارویی در کهگیلویه و بویراحمد شناسایی شده که افزون بر یکهزار گونه گیاهی آن در منطقه حفاظت شده دناست و از این تعداد ۴۵ گونه بومی و منحصر به این منطقه است.

دامنه های وسیع و سترگ در جای جای کهگیلویه وبویراحمد همراه با ظرفیت های بالقوه گردشگری و منابع زیست محیطی، پوشش جنگلی و رویشگاه بسیاری از گیاهان خوراکی و دارویی از جمله درخت و درختچه های نادر در حالی که یکی از راهبردی ترین محورهای توسعه ای استان بشمار می آید اما تاکنون بهره وری چندانی از این سرمایه های ارزشمند نشده است.

این گنجینه گرانبها و گیاهان شفابخش نه تنها مورد بهره وری مناسب قرار نگرفته بلکه در سالیان متمادی با تخریب های روز افزون و دخالت های فجیع انسانی یکی پس از دیگری به تاراج می روند و شاید که در سالهای نه چندان دور جز تکه های سنگی از آن همه طبیعت بکر و چشم نوازاین استان باقی نماند.

کهگیلویه وبویراحمد اما یکی از استان های با کمترین میزان آزادراه و خطوط ریلی در کشور است که طول آزادراهی این استان کمتر از ۴۰۰ کیلومتر است.

این استان حدود ۶ هزار کیلومتر راه اعم از بزرگراه، راه اصلی، فرعی و روستایی دارد که از این میزان ۱۴۲ کیلومتر بزرگراه، ۵۰۵ کیلومتر راه اصلی، یکهزار و ۲۳۸ کیلومتر راه فرعی و مابقی نیز روستایی است.

این استان را می توان سرزمین چشمه ها و آبهای جاری نام نهاد؛ استانی با مساحتی یک درصدی که به واسطه قرار گرفتن در میان کوهستانهای زاگرس مرکزی بیش از هشت درصد آب کشور را در اختیار دارد.

بارش متوسط سالیانه حدود ۶۰۰میلیمتر باران در کهگیلویه و بویراحمد به همراه آب برف قله های دنا، تامر، نور، خامی، خائیز، ساورز و حجال موجب ایجاد بیش از هزار چشمه فصلی و دائمی در کوهپایه های زاگرس جنوبی شده است.

در این میان ۱۸ چشمه دائمی و پرآب با تخلیه سالانه ۴۹۵ میلیون متر مکعب آب می جوشند و صدها نهر و رودخانه می زایند و این رودخانه ها در مسیر پر پیچ و خم خود به هم می پیوندند و چهار رود پر آب بشار، مارون، زهره و خیر آباد را بوجود می آورند.

اما با وجود این ظرفیت منحصر بفرد و رودهایی که مادران کارون، مارون، جراحی و هندیجان هستند و دشت های تشنه خوزستان را آب می دهند و در آغوش نیلگون خلیج فارس می آرامند.

با این حال هنوز صاحب خانه خود از این منبع عظیم محروم است و گاه در تابستان های داغ مردم این استان باید روزها و سوزان را در کم آبی بگذرانند و تشنه لب بمانند و زمین های کشاورزی آنها هم از بی آبی خشک شود و یا آنقدر از آبهای زیر زمینی برداشت کنند تا دیگر چیزی در زمین باقی نماند.

میدان نفتی گچساران در کهگیلویه و بویراحمد دومین میدان بزرگ نفتی ایران است، که در محدوده شهرستان گچساران قرار دارد.

این میدان با ذخیره درجای ۶۶٫۷ میلیارد بشکه و ذخیره نهایی ۲۳٫۷ میلیارد بشکه نفت خام، دومین میدان نفتی ایران بشمار می رود.

شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران روزانه بطور متوسط ۷۵۰ هزار بشکه نفت از ۱۲ میدان استخراج می کند، که عمده تولید این شرکت از میدان نفتی گچساران صورت می‌گیرد که روزانه به حدود ۴۸۰ هزار بشکه نفت خام می رسد؛ بین ۲۰ تا ۲۵ درصد نفت ایران در این استان تولید می شود.

در حقیقت مشکلات و آسیب ها و چالش های نهفته در این استان آنقدر زیاد بوده که هم اینک تبدیل به گودال های عمیق شده اند و پرکردن این گودال ها نیز عزم راسخ، نگاه ویژه و اهتمام جدی می طلبد.

این استان به ۹ شهرستان تقسیم شده و بیش از ۱۷۰۰ روستا دارد.کهگیلویه و بویراحمد در سال ۱۳۵۵ خورشیدی از دو استان فارس و خوزستان جدا و یک استان مستقل شد. محدوده جغرافیایی آن از آن زمان تاکنون تغییری نکرده است.

کهگیلویه و بویراحمد با حدود ۱۶هزار و ۲۴۹ کیلومتر مربع وسعت، یک درصد ازمساحت ایران و٩ / درصد از جمعیت کشوررا دارد وبه طورمیانگین در هر کیلومترمربع آن ٤٢نفرزندگی می کند.

جمعیت استان کهگیلویه و بویراحمد بر اساس سرشماری عمـومی نفـوس و مـسکن آبانمـاه ۱۳۹۰، بـه تعـداد ۶۵۸ هزار و ۶۲۹ نفر بود. ۴۹.۹۷ درصد از این جمعیت را مردان و ۵۰.۰۳ درصد را زنان تشکیل می دهند.

این آمار در پنج سال گذشته افزایش یافته و براساس برخی گزارش ها به بیش از ۷۰۰ هزار نفر رسیده است؛ ۵۲ درصد در نقاط شهری و ۴۸ درصد در نقاط روستایی (ساکن و غیر ساکن ) زندگی می کنند.

همه این آمارها نشان دهنده لزوم گرفتن تصمیم های راهبردی برای توسعه کهگیلویه و بویراحمد است تا بتواند بخشی از شکاف ایجاد شده با سایر استان های کشور را پر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *